To home (logo)

Voorjaarsconcert 2016: Paulus Schäfer en Mozes Rosenberg in bruisend duel

Op maandag 16 mei 2016 (Tweede Pinksterdag) organiseerde de Stichting Hot Club de France (HCdF) weer haar halfjaarlijkse concertmiddag. Op het hoofd­programma stond een gelegenheidstrio met Paulus Schäfer en Fapy Lafertin, maar laatstgenoemde was helaas tijdelijk medisch verhinderd. Gelukkig was Mozes Rosenberg bereid zijn plek te vervangen en ontstond daarmee een unieke gelegenheidsformatie: Mozes en Paulus op één podium met een akoestische set. Het was zelfs de eerste keer dan deze twee giganten in deze formatie op een podium optraden!

 

De concertmiddag werd weer uitstekend bezocht met zo’n 200 bezoekers uit heel Nederland. Ook in het najaar van 2015 was de opkomst zo hoog (toen met het Rosenberg Trio). De transformatie van de Stichting Hot Club de France (verjonging en verbreding) werpt duidelijk haar vruchten af. Het was een groot plezier jong en oud te zien genieten van de live muziek en alle onderlinge gesprekken.

 

Om 14 uur ging de Amsterdamse band The Slow Swing Movement met Stefan Koppenaal (frontman en gitaar) van start. Met Nick Sansone (ritmegitaar), Jo Sansone (viool en vocals) en Christian Maliy (contrabas). Dit concert was hun officiële albumpresentatie, de naam van de band verwijst naar trends als slow cooking: over lekkere dingen die even de tijd vragen om te maken en te consumeren. De band begon haar set gedurfd met een gevoelige ballad, de zaal was gelijk muisstil. En dat is slim, want de (nieuwe) opzet van de concertmiddag is dat er akoestisch gespeeld wordt, het is dan handig om gelijk de aandacht van het publiek te pakken en vast te houden. En daar slaagde The Slow Swing Movement uitstekend in. Met een combinatie van oude jazz standards (zoals de Slow Boat To China en Stars Fell On Alabama), een paar eigen nummers en een handvol eigen interpretaties van Django classics. Zo werd Minor Swing gegoten in een behoorlijk onherkenbaar bijna Arabische klinkende intro. En glunderend nam oud HCdF voorzitter Georg Lankester de speciaal voor hem geschreven wals “Valse Lancestrienne” in ontvangst. De zang van Jo Sansone was verfrissend en aanstekelijk, de solo’s van Stefan lyrisch en ingetogen. Een geslaagde albumpresentatie!

 

Stipt om 15:00 uur startte de tweede band. Uit het bourgondische Antwerpen was Croque Manouche gehaald, een jonge Vlaamse gypsy formatie met als vaste kern sologitarist Ben Van Bortel, slaggitarist Daniel Van Espen en Jasper de Roeck op contrabas. De band wordt per optreden aangevuld met blazers en violisten, voor dit concert was de Spaanse trompettist Angelito Calvo Pérez ingelijfd. Een echte jazzcat uit Zuid Europa, inclusief jazz outfit met “Oxford bags”-broek (wijde pijpen, roaring twenties) en bretels. Muzikaal kenmerk van Croque Manouche is meedogenloze swing: Jasper de Roeck is echt een swingbaas op de contrabas. En met de lyrische beboplijnen van Calvo Pérez ontstaat daarmee een indrukwekkend professionele sound. Calvo Pérez blies niet alleen fantastische solo’s en melodieën, maar begeleidde ook met zachte en vaak gedempte harmonische noten de solo’s van Ben van Bortel. Echt muzikaal vakmanschap. Ben van Bortel is een avonturier op de gitaar die ter plekke zijn solo-lijnen bedenkt en uitvoert. Daarmee ontstaat er een heel spannend spel: waar gaat ie heen, waar komt het uit? En dat gaat verrassend vaak goed. Soms ook niet en is de beat even weg of de harmonie zoek, maar je blijft in spanning luisteren wat er gebeurd. Gewaagd is het zeker en het levert echt spannende jazz op (nauwelijks voorgekookte of gekopieerde licks). Het publiek zat drie kwartier op het puntje van hun stoel.

 

En dan rond 16:15 uur startte de hoofdact van de middag, een gelegenheidsformatie van gypsy jazz grootmeesters Paulus Schäfer en Mozes Rosenberg. Fapy Lafertin was helaas wegens medische omstandigheden verhinderd (hij maakt het inmiddels weer goed maar was gewoon niet in staat te spelen). Paulus had zijn vaste trio meegenomen met Romino Grünholz op ritmegitaar en Noah Schäfer op contrabas. Tijdens het concert zette Paulus Romino nog in het zonnetje: hoe onwaarschijnlijk goed hij op ritmegitaar speelt, terwijl hij pas op volwassen leeftijd (circa 10 jaar geleden) de gitaar heeft opgepakt. De meeste Sinti muzikanten spelen van zeer jongs af aan, bij Romino ontbrandde het muzikale vuur pas op latere leeftijd. En dat biedt ook weer perspectief voor de liefhebbers: je bent nooit te oud om te leren om een instrument te bespelen!

 

Bij Mozes Rosenberg stroom de gypsy jazz natuurlijk al sinds zijn geboorte door zijn aderen. Met Stochelo als oudste broer en Waso Grünholz, de broer van zijn moeder, had hij zo wat de beste gypsy jazz leermeesters van Nederland vanaf zijn geboorte nabij. Hij treedt de laatste jaren nationaal maar ook veel internationaal op met The Rosenbergs, met Johnny Rosenberg (zang en ritmegitaar) en Sani van Mullem op contrabas. Ook als gastspeler is hij veelgevraagd, zo verving hij Stochelo Rosenberg recent een paar maanden tijdens zijn afwezigheid door een gebroken vinger en toen Nous’che Rosenberg aansluitend ook zijn vinger kwetseerde, verving hij weer Nous’che. Mozes is van alle markten thuis, met niet alleen een spervuur van snelle solo’s, maar ook het zachte spel en lyrische sololijnen.

 

De combinatie Mozes en Paulus leverde veel verrassingen op. Allereerst viel het plezier en het wederzijds respect op. Het lachend overdragen van solo’s, het muzikaal reageren op elkaar en het unisono samenspelen van klassieke Django-lijnen, het was een feest om naar te kijken en te luisteren. Uiteraard bevatte de set kanonnengebulder op nummers als China Boy en Hungaria, maar ook de mooie ballads als Seul Se Soir en Claire De Lune kwamen voorbij. Op internet (Youtube en onze eigen HCdF-website) staan verschillende filmpjes om na te genieten.

 

De concertmiddag werd tenslotte aangevuld met muzikale stands van Henk van Beurden (boek- en cd-verkoop) en Thijs van der Harts (gitaren). Na afloop werd er nog even stevig gejamd, waarbij de artiesten van de dag nog even graag meespeelden. Al met al weer een topmiddag voor de gypsy jazz in Nederland.

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, concerten en sessies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Aanmelden

Word donateur

Vind jij het ook belangrijk dat de gypsy jazz in Nederland bekend gemaakt en gehouden wordt? Steun ons dan in ons doel en word donateur!

 

Meer informatie

Contact

Ophemertsestraat 11
4061 RA Ophemert
Nederland

E: contact@hcdf.nl
T: 06 - 4262 7976

IBAN:NL83 INGB 0005311022
BIC/Swift: INGBNL2A

 

facebook-pagina Stichting HcdF