To home (logo)

Verslag HCdF concertmiddag 7 oktober 2018

Geschreven door: Ruben Heimans

Op zondag 7 oktober jl. vond het traditiegetrouwe najaarsconcert van onze Stichting Hot Club de France Nederland plaats. Schenkerij de Beurs in Geldermalsen was weer omgetoverd tot een jazzclub. Het was een bijzondere editie want deze dag werd niet alleen het 35-jarig jubileum van de Stichting gevierd, ook werd de monumentale Selmer-Maccaferri gitaar die ooit van Joseph Reinhardt (broer van Django) geweest is, getoond en bespeeld. Tot slot was er een concert van gitarist Duved Dunayevsky.

Na het welkomstwoord van voorzitter Melvin Könings werd de eerder genoemde Selmer-Maccaferri uit de jaren ’30, die wijlen Eddy Christiani aan de Stichting had geschonken, voorzichtig uitgepakt. De Amsterdamse gitarist Reinier Voet mocht er twee nummers op spelen (Nuages en Out of Nowhere) en werd begeleid door Erik van der Velde op slaggitaar en Martijn van de Brink op bas. De D-hole gitaar klonk mooi vol en zangerig. Toen Melvin aan Reinier vroeg hoe die speelde antwoordde Reinier: ‘Hij speelt zwaarder dan hij weegt!’ en verder ‘dat het een mooie gitaar was’. Na dit korte optreden en mini-interview ontving Reinier nog een miniatuur Selmer-Maccaferri omdat hij donateur van het eerste uur is en al 35 jaar een ambassadeur is van hotclubmuziek.

Hierna werden drie oud-bestuursleden het podium op geroepen: Georg Lankester, Menno van de Reijden en Flip Krajenbrink. Er volgde een interview door Melvin met de drie heren over de begintijd. Een microfoon had niet misstaan, want helaas viel een deel van de gesproken tekst weg in de zaal (een tip voor volgende concertmiddag).

In 1983, het oprichtingsjaar van de Stichting HCdF-NL was er nog maar een handjevol gypsy jazzbandjes in Nederland. Het bestuur vergaderde in de begintijd op Lelystad Airport, een opmerkelijke plek, waar –toeval of niet – op een dag van de vergadering Nuages uit de speakers schalde. Verder werd er verteld door Georg dat het WASO Kwartet met Fapy Lafertin in de jaren ’80 optrad voor de stichting en dat zelfs Stéphane Grappelli een concert voor de Stichting heeft verzorgd.

Na het interview speelden de heren samen met Stefan Koppenaal op gitaar en Melvin op contrabas enkele bekende Django-nummers zoals Minor Swing en Douce Ambiance, maar ook het minder bekende Please Be kind. Als dank voor hun jarenlange inzet voor de Stichting ontvingen zij ook allen een miniatuur Selmer-Maccaferri.

Na de pauze, waarin met het mooie weer buiten volop werd gejamd, volgde een optreden van een uur door Duved Dunayevsky. Deze talenvolle 28-jarige gitarist uit Israël woont sinds 2015 in Parijs. In dat jaar ontving hij een visum voor ‘Talent en competentie’ van de Franse regering en verhuisde hij naar Parijs waar hij Duved‘s Hot Five oprichtte. Tegenwoordig speelt hij veel met het 10-koppige Pre-bop Orchestra, waarmee hij binnenkort een cd gaat opnemen.

Specialiteit van Duved is de typische jaren ’30 Djangostijl en ook zijn kleding is in die stijl. Duved speelde met een gelegenheidskwintet bestaande uit Nick Sansone, Jo Gardner, Jan de Jong en Harm Wijntjes. Met Nick en Jo had hij afgelopen zomer getourd door Engeland in Parijs een cd opgenomen. Het kwintet van vandaag had slechts 1 keer gerepeteerd, de dag van tevoren. Dat zorgde voor een spontaan optreden waarbij de musici elkaar verrasten, zoals bij het intro van Ellington’s ballad Solitude dat een herkansing nodig had. Bij de overige nummers voelden de musici elkaar goed aan.

Jan de Jong kondigde Duved aan met de veelbelovende woorden: ‘Een tijdje terug hoorde ik van een nieuw ster aan het firmament….’ En ook ‘Duved is een gitarist die begrijpt dat stiltes ook een belangrijk onderdeel zijn van de muziek.’ Ze openden met Pennies from Heaven en het swingde meteen goed. De solo’s waren fraai opgebouwd en verzorgd gespeeld. Jo had een fraaie zangerige viooltoon, maar had soms wellicht wat meer risico kunnen nemen. Bassist Wijntjes speelde veel in tweeën waardoor er een fijne bounce ontstond; je zag mensen in het publiek meewiegen. Hoe vaak hoor je niet bassisten die alles volspelen in vieren (‘lopende bas”), terwijl deze oude swingstijl het beste tot zijn recht komt in een two-feel? Deze bassist had het goed begrepen en ook zijn solo’s waren groovy en zuiver.

Er volgden nog verschillende nummers waaronder Mabel en een uptempo versie van The Man I Love. Aan het eind van het concert speelde Duved nog twee nummers op de Selmer-Maccaferri. Als laatste nummer klonk een ballad, maar de toegift was een lekker opzwepende versie van Some of These Days. Kortom: het was weer een inspirerende muzikale middag met een goede opkomst.

Na afloop van het optreden had ik nog een kort interview met Duved.

How do you feel about this concert?
‘It was fun playing in a place where people know and love this kind of music. And they appreciate the difference between my approach and the way that people play nowadays, the modern way.’

What’s the difference between the modern jazz guitar style and the old Django style?
‘It’s another language with a different rhythm, sound and vocabulary. To me it’s as different as Jimi Hendrix to Django!’

What brought you to Paris? Was there no gypsy jazz in Israel?
‘When I was younger I was a dreamer and I thought: I have to be in Paris because Django lived there. In the beginning I played a lot with the jazz manouche players in Paris. But now I play with the swing musicians, like Django did as well. In Israel you don’t have a scene of old style jazz, there is mainly a lot of modern jazz.’

Which musicians from this time inspire you?
‘To tell the honest truth: I don’t listen to musicians that are alive! Not at all!’ (laughs)

No John Scofield for you for instance?
‘Well, I used to play music of John Scofield and Pat Matheny before but I changed my style. Now I don’t listen to anything after the forties!’

To which musicians of the time of Django do you listen to?
‘Louis Armstrong, Coleman Hawkins and guitar player Eddie Lang.’

What are your plans for the near future?
‘I just finished my Kickstarter crowdfunding campaign to make a cd with my Pre-bop Orchestra with my own compositions. I’m looking forward to start recording soon!’

Duved Dunayevsky heeft (nog) geen website maar wel een YouTube-kanaal:
https://www.youtube.com/user/duved/videos

En een leuke online cursus van Duved (The 1930s Django Sound) vind je op:
https://www.soundslice.com/store/1930s-django-sound/

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, concerten en sessies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Aanmelden

Word donateur

Vind jij het ook belangrijk dat de gypsy jazz in Nederland bekend gemaakt en gehouden wordt? Steun ons dan in ons doel en word donateur!

 

Meer informatie

Contact

Ophemertsestraat 11
4061 RA Ophemert
Nederland

E: contact@hcdf.nl
T: 06 - 4262 7976

IBAN:NL83 INGB 0005311022
BIC/Swift: INGBNL2A

 

facebook-pagina Stichting HcdF