To home (logo)
2013

Quintette 2013 eerste kwartaal, jaargang 30 nr 1

Inhoud


Inleverdatum kopij 2013 nr. 2:
15 mei

Cover illustratie:
Extrait du livre: “L’histoire des Guitares Selmer-Maccaferri” par François Charle.
Dessin Michel Sinier

Adverteerders:
www.wegenpicks.com
www.moustacheguitars.com
www.hboetzkes.com
www.voerman.nl
Georg Lankester

2Quintette maart 2013
Stephane Grappelli in 1976
3Quintette maart 2013

Voorwoord

Geachte donateurs,
Bij deze, ook bij ons hartelijk welkom in 2013. We zijn inmiddels bij ons 6e lustrum aanbeland, 30 jaar. Zonder uw constante steun zou dat niet gelukt zijn. Dus hartelijk dank en laat uw bekenden weten van ons bestaan. Zodra we hun donatie hebben ontvangen, van de door u aangebrachte donateur, wacht u een aardig passend geschenk.
In 2013 staan we ook even stil bij het feit dat het alweer 60 jaar is geleden dat Django Reinhardt is overleden.
Mogelijke festiviteiten, als in het december nummer aangekondigd, zullen geen uitspattingen worden, maar wellicht lassen we zomaar een reünie gerelateerde extra dag in, zomaar ergens in het land. Tegen die tijd wordt contact opgenomen met lokale donateurs om er een gezamenlijk feestje van te maken. E.e.a. komt tijdig in de Quintette en/of in onze nieuwsbrief, per e-mail. Mocht u geen nieuwsbrief krijgen (in 2012 zijn er 4 geweest), laat ons dan uw e-mailadres weten. Evenzo, mocht u geen Quintette meer ontvangen, terwijl u dat wel gewend was, meldt u dan even bij het secretariaat. Het kan aan ons liggen. Wij rekenen dan ook op uw komst.
De officiële voorjaarsreünie, voorzien van een lustrum tintje, vindt plaats op zondag 21 april 2013 in de u inmiddels bekende Azijnfabriek in Den Bosch. Uiteraard wens ik u tot die tijd weer veel leesplezier in deze Quintette.

Menno v. d. Reijden

Website perikelen:

Onze website heeft een paar toevoegingen gekregen. Zo is er sociale media functionaliteit t.w. FaceBook toegevoegd. We hebben sinds eind vorig jaar een officiële Stichtings pagina op FaceBook geclaimed en een aantal uwer heeft er al de voor intimi bekende “like” op achtergelaten. Op onze gewone website vindt u op de openingspagina een uittreksel van die FaceBook pagina in ons eigen kleurenschema. Ook kunt u een nieuwe “like” kwijt en kunt de pagina bij uw vrienden bekend maken middels een “share”-knop. Bent u lid van FaceBook, dan kunt u er direct opmerkingen in kwijt, zo niet, dan kunt u ze alleen lezen. Klikken op de “like”-knop geeft dan een aanmeldscherm, waardoor u, zo u wilt, lid kunt worden. Op de agenda pagina is nu de google agenda van de Stichting direct in beeld. We doen ons best u te voorzien van de juiste informatie van bandoptredens waarvan we de aankondiging hebben gehad, dan wel van hun website hebben kunnen overnemen. We zijn echter nooit zo actueel als de bands zelf. Bij deze dus een oproep aan de verantwoordelijken voor een band agenda zich bij mij te melden, opdat zij toegelaten worden tot onze Stichting agenda (google calendar), waardoor het mogelijk wordt zelf de aankondigingen te doen. In geval u zelf al een google calendar gebruikt kunnen we die wellicht linken, zodat u de gegevens slechts eenmaal hoeft in te voeren.

4Quintette maart 2013

Op onze reünie programma pagina vindt u ook wat FaceBook knopjes, die leiden naar gehouden reünies, maar ook naar de aanstaande. Bent u lid van FaceBook, dan kunt u ons via de laatst genoemde link van uw aanwezigheid op de hoogte brengen. Weet u niet hoe u bij de Azijnfabriek kunt komen of vind u het lastig uw TomTom te programmeren, dan is op deze pagina ook nog een “voeg toe aan TomTom” knop aangebracht, die via uw PC programma TomTom-Home uw navigatieapparaat van deze informatie voorziet.

Webmaster

Mededeling voorjaarsreünie

Wegens omstandigheden kan de reünie helaas niet plaatsvinden in de Azijn Fabriek in Den Bosch. Wij moesten zeer snel zoeken naar een geschikt alternatief en hebben deze gevonden in jc TODO in Best. Jacob van Wassenaerstraat 69.
Bij vele van u reeds bekend. Al van oudsher het Mekka van de Gipsy Jazz. Vele grote namen hebben dit podium betreden.
Het is bijzonder goed bereikbaar. Het ligt aan de ringweg van Best. Deze ringweg vormt een verbinding tussen de A58 en de A2.
Op loopafstand is ook het station van Best.
Er is volop parkeer gelegenheid aanwezig naast en voor het gebouw.
Wij hopen dat deze verandering geen invloed mag hebben op uw bezoek aan deze reünie.
Gepland staat: Swinc en Paulus Schäfer Trio met Tim Kliphuis.
Verder in dit blad de officiële aankondiging.

5Quintette maart 2013

Voorjaarsreünie

Het bestuur van Stichting Hot Club de France Ned. nodigt u uit voor onze voorjaarsreünie op zondag 21 april 2013. Zaal open om 12.00 uur.

Blok 1: 13.00 u. – 14.00 u. wordt verzorgd door de groep:
Swinc
Bestaat uit muzikanten, die allen reeds hun sporen hebben verdiend, menig podia hebben ze betreden met veel succes. Ze zijn gespecialiseerd in het pure Django Reinhardt repertoire, met de nadruk op swing en ballads. Jazz standards en eigen werk komt ook aan bod.
Bezetting: Stefan Koppenaal en Marc Alberding gitaren, Robert van Gemert viool en Michiel van Engelen contrabas.

Blok 2: 14.30 u. – 15.30 u.
Blok 3: 16.00 u. – 17.00 u. worden verzorgd door:
Paulus Schäfer Trio met Tim Kliphuis.
Twee grote namen in de Gipsy Jazz wereld. Zij luisterden reeds vele festivals op in binnen- en buitenland. Met liefde, toewijding en pure magie weten Schäfer en Kliphuis hun wereldwijd publiek te boeien en te betoveren. Deze beide giganten brengen een zeer breed repertoire van het traditionele Gipsy swing tot wereldberoemde rocknummers in een Gipsy Jazz stijl.
Bezetting: Paulus Schäfer solo gitaar, Tim Kliphuis viool, Romino Grünholz slaggitaar en Nick McGuire contrabas.

Vanaf 17.00 – 19.00 u.. is er gelegenheid om te jammen. Breng uw instrumenten mee.
Gitaren en cd-stands zullen zoals gewoonlijk aanwezig zijn en er is uitgebreid aandacht besteed aan de inwendige mens.

Waar:  jc TODOJacob van Wassenaerstraat 69
5684 CR Best  Tel. 0499-460111

Entree: Donateurs € 6,50 Belangstellenden € 10,00

Routebeschrijving:
Vanuit de A58, afslag Best, richting Makro ,volg de bocht langs de Makro, rechtsaf de ringweg op, over het kanaal, bij de 2e rotonde rechts af en meteen weer rechts de ventweg / fietspad op. Na 150 mtr. TODO.
Vanuit A2. Afslag Best west, rechtsaf, weg volgen, de 3e rotonde 3 kwart nemen, daarna meteen rechts de ventweg op. Na 150 mtr. TODO
Vanaf Station: 15 min lopen

www.jctodo.nl info@jctodo.nl      info: 06-51985837

John Desmares

6Quintette maart 2013

Wist u dat:?

  • St. Hot Club de France Ned. 30 jaar bestaat?
  • Dat we dit jaar enkele bijzonder leuke zaken in petto hebben?
  • 60 jaar geleden Django Reinhardt is gestorven?
  • Zijn muziek meer dan ooit leeft!!!!!!!!!
  • In het maandblad, “GITARIST” van februari 2013 een groot artikel is gewijdt aan Django Reinhardt, compleet met diverse workshops?
  • Iedere 3e woensdag van de maand ‘Hot Club Sessies’ zijn in ‘Het Wapen van Bloemendaal’. Hoek Zijlstr/Veststr. o.l.v. “Petit Four” 20.30 u. ? info@fielvanderveen.nl
  • Georg Lankester 3 Cd’s heeft geschonken t.w. ‘Plachterida’, ‘Fleur Manouche’ en ‘Djangologist’. Dit ten behoeve van het archief.
  • Django Reinhardt ook verdienstelijk viool speelde o.a. in het nummer ‘Vous et Moi’.
  • Er nog enkele onder u vergeten zijn hun donatie over te maken van 2012 ?
7Quintette maart 2013
  • Gerben Epema, donateur van verdienste, onze database weer heeft geoptimaliseerd.
  • Django@Liberchies dit jaar is gepland op 4 en 5 mei? www.djangoliberchies.be
  • Het Thomas Baggerman Trio met Eva op het podium staan in Liberchies op 4 Mei?
  • In de ´wist u dat´ van de vorige editie, foutieve benamingen staan t.w. André Hodier moet zijn André hodeir en Baryl Davis moet zijn Beryl Davis. Onze excuses.
  • Op 5 dec. 2012 Dave Brubeck, één dag voor zijn 92e verjaardag, is overleden?
  • Onze komende reünie is gepland op 21 april!!!
  • Wegens omstandigheden de komende reünie niet in de Azijn fabriek te Den Bosch plaatsvind maar in de TODO in Best? Hierover meer in dit blad.

John Desmares

Mededeling/wist u dat:

Peter Swart op zondag 13 oktober een “Sunday Afternoon Jazzparty” organiseert met in het voorprogramma: Quatre Tickets de Swing, hoofdact: Fapy Lafertin Quartet met Lollo Meyer.

In Cultuurhuus Braakhekke, Schoolstraat 6a Bathmen (bij Deventer) 14.30 u.

Voorverkoop € 15,00.    Reserveer nu    info@swing4all.nl
Kassaverkoop € 20,00

Iedere 3e woensdag van de maand zijn er `Hot club` sessies in Café: ´Het Wapen van Bloemendaal´, (hoek Zijlstraat / Zijlvest) ,te Bloemendaal. Muziekstijl op basis van ‘Hot Club de France’.
Organisator is Fiel van der Veen (altviool) van de groep `Petit Four`.
Samen met zijn medemuzikanten t.w.
Jelle van Tongeren sologitaar,
Eric van de Velde Gitaar,
Tom Bak op bas,
streven zij naar een avond met akoestische muziek. Dus geen versterkers.
Er is een sessieleider aanwezig die het e.e.a. coördineert.
Info: Fiel van der Veen. Tel. 023-5320672    info@fielvanderveen.nl

John Desmares

8Quintette maart 2013

Stéphane Grappelli’s tweede liefde: de piano

Het lijkt mij voor veel ‘Hot Club’ liefhebbers goed te weten dat Stéphane Grappelli behalve violist ook een zeer begaafd pianist was. Te weinigen zijn ervan op de hoogte, dat Stéphane, die in armoede opgroeide, als jonge autodidact, piano had leren spelen en dat hij er zelfs een aantal jaren zijn brood mee verdiende.

Een moeilijk begin

Stephane achter de piano

De talentvolle jongen, die eigenlijk op straat viool leerde spelen, kon daar amper van rondkomen. Zijn moeder was overleden toen hij nog maar drie jaar oud was en zijn vader, die maar geen werk kon krijgen, had als laatste redmiddel maar een baantje in het leger aangenomen. Hij had zijn zoon eerst naar een balletschool gebracht waar hij iemand kende. Vervolgens kwam Stéphane in verschillende weeshuizen terecht. Maar later, toen de ongelukkige jongen uit zo’n weeshuis was ontsnapt, leefde hij dus eigenlijk vooral op straat.

Naast viool kon hij ook wat pianospelen (hij had wel wat muzieklessen gehad door bemiddeling van een rijke familie) Dat zou hem zeer van pas komen! Al spelend op straat werd hij door een oudere dame aangesproken die hem vroeg of hij ook piano kon spelen. Wat was het geval? Haar man speelde piano in een bioscoop bij de stomme film. Hij was echter ziek geworden en zij zocht voor hem een vervanger. Die was er dus, want Stéphane accepteerde het aanbod meteen.
Hij had er een prima baantje aan, want hij kon nu ’s middags en ’s avonds warm en droog zijn geld verdienen. En als de verliefde paartjes ’s middags geen oor of oog voor zijn muziek hadden, benutte hij die tijd door van alles uit te proberen. Hij perfectioneerde zó zijn spel en begon nu ook te improviseren. Samen met het vioolspelen op straat kon hij op deze wijze diverse jaren overleven tot hij geleidelijk aan in orkestjes werd gevraagd. Later, bij het befaamde amusementsorkest van Grégor speelde hij weliswaar piano, maar

9Quintette maart 2013

toen de orkestleider ontdekte dat Stéphane ook viool kon spelen, liet hij hem dit in een violistentrio doen. Er bestaan oude filmopnamen waarop dit te zien is; je merkt dan aan zijn gezicht dat hij die muziek maar niets vindt, maar hij verdiende er goed geld mee.

De jaren 1933-1939

In de periode die volgde kwam de viool meer en meer aan bod, met name natuurlijk vanaf de vorming van het `kwintet` en de glorieuze jaren ervan tot aan de oorlog.

Maar….de piano kwam er soms ook weer aan te pas. Op initiatief van de ‘Hot Club de France’ leiding (met name Charles Delaunay) werden opnamen gemaakt van de twee stersolisten, waarbij Django in zijn soli door Stéphane op piano werd begeleid. Het zijn opnamen die er zijn mogen en die ik dikwijl draai. Wat te denken van hun versie van ‘Sweet Georgia Brown’ in december ’37. En dan ‘Tornerai’, ’If I had you’ van februari ’38, maar vooral ‘I’ve got my love to keep me warm’, ’Please be kind’ uit september van datzelfde jaar. Ik kan iedereen aanraden om ze eens te beluisteren.
En dan zijn er de fameuze opnamen van mei ’38 van het kwintet met de mondharmonica-virtuoos Larry Adler (die ik in de jaren ’90 heb opgezocht). Stéphane begeleidde aan de vleugel alle vier titels (het zijn 6 takes geworden, 2 zijn er helaas zoekgeraakt) en hij bracht daarbij ook enkele soli ten gehore. Maar Larry was er niet zo over te spreken. Hij had graag afwisselend met Stéphane op viool willen soleren, maar die weigerde dat. Overigens zijn Django’s soli op deze platen weer meesterlijk en schreef Larry mij dat de gitarist een echt genie was. De titels van deze opnamen waren: ‘Body & Soul’, ‘Lover come back to me’, ’I got rhythm’ en ‘My melancholy baby’.

Ná de kwintetperiode

En dan gaan we verder in de tijd. Dat Stéphane nog altijd een zwak voor de piano had blijkt tijdens de oorlogsjaren in Engeland, toen hij o.a. veel musiceerde met de blinde pianist George Shearing. In 1955 waren er piano-sessies van de violist in Parijs, waarvan de opnamen helaas vrij onbekend zijn en niet gemakkelijk te krijgen. Daarna, eind jaren ’60 trad hij nogal eens op met de Zwitserse pianist Marc Hemmeler en zat hij zelf ook nog wel aan de piano.
Stéphane was natuurlijk gedurende zijn lange carrière ook vrij vaak in Amerika en zo werden in september ’79, toen hij op tournee was met de mandoline expert David Grisman,

10Quintette maart 2013

een aantal pianostukken van hem opgenomen die later zijn verschenen als ‘Piano Explorations’.

De concerten van onze Hot Club stichting

Persoonlijk herinner ik mij van de twee boeiende Amsterdamse concerten in 1983 (toen ik hem twee dagen meemaakte en hem ook heb gesproken) dat hij elke avond, één set achter de vleugel ging zitten en op bepaalde thema’s improviseerde. Het gemak waarmee hij speelde en zijn enorme muzikaliteit zullen mij altijd bijblijven.
In 1987, toen hij 79 jaar was, speelde hij met pianist McCoy Tyner die hij zeer bewonderde. Drie jaar later, tijdens zijn verblijf in New York legde hij de viool neer om op de piano te werken aan de uitvoering van: ‘An American in Paris’ van George Gershwin.
Maar dan eindelijk, op zijn 82e werd er op verzoek van CBS een piano-album van hem opgenomen waarvoor hij een mooie serie nummers uitkoos. Dit album, dat later op CD is uitgebracht draagt de toepassende titel ‘My other love’.
Van die bijzondere opnamen kan ik uit eigen ervaring zeggen dat het indrukwekkend is wat Stéphane presteert. Wat heeft deze artiest toch een geweldig improvisatietalent en wat een techniek zodat het lijkt alsof hij als beroepspianist door het leven gaat. Luister maar eens naar ‘Three little words’, ‘Satin Doll’ of bijv. ’Tea for two’, met uitgebreide intro’s en uitgesponnen improvisaties omdat hij natuurlijk niet op de tijd hoefde te letten.
Maar ja, in vroegere tijden moest Stéphane zijn soli delen met Django en stond de opnametechniek nog in de kinderschoenen. Men had ca. 3 minuten om een nummer vast te leggen! Eigenlijk verbazingwekkend wat de kwintet-solisten in die korte tijd presteerden.
Stéphane bleef, zoals bekend, tot op zeer hoge leeftijd spelen en wie kent zijn virtuoos vioolspel niet? Maar luister ook eens naar de schitterende opnamen die hij op piano bracht. Ik wens alle ‘Hot Club’ vrienden die dat doen, zeer veel luisterplezier.

Georg Lankester

11Quintette maart 2013

In the Spotlight: ‘Eva sur Seine’

Het Thomas Baggerman Trio presenteert dit seizoen een nieuw project met jazzzangeres Eva Scholten!

Eva sur Seine

Na een succesvol seizoen presenteert het trio nu een geheel nieuw project met jazzzangeres Eva Scholten (1986). Deze samenwerking onder de naam ‘Eva sur Seine’, wat direct associaties oproept met het Django Reinhardt Festival in Samois sur Seine, maar ook qua klank in het frans vrij vertaald kan worden als: ‘Eva op het podium’, resulteert in een nieuwe sound waarbij gipsy jazz op fenomenale wijze samensmelt met zwoele jazz vocals.

Thomas Baggerman Trio

De gebroeders Thomas en Max Baggerman zijn wellicht al langere tijd bij u bekend. Thomas Baggerman (1988) raakte op 16 jarige leeftijd besmet met het ‘gipsy jazz virus’ toen hij het Rosenberg Trio zag spelen. Toen hij een paar jaar later een slaggitarist nodig had kon hij geheel volgens de traditie rekenen op zijn jongere broer Max (1990), die door hem zelf werd opgeleid tot zijn vaste ritmegitarist. Na eerst als duo gespeeld te hebben, spelen de broers vanaf begin 2010 samen met de contrabassist Machiel Willemsen (1970). Hem ontmoetten zij op een gipsy sessie in een kleine, rokerige Amsterdamse kroeg.

Inmiddels hebben de jongens al op het podium gestaan met bekende namen als David Reinhardt (kleinzoon van Django), Kussi Weiss en Frits Landesbergen en stonden ze op onder andere Jazz in Duketown, Jazz Festival Delft, Jekerjazz Maastricht, Jazztime at the Keppel Castle, Django Reinhardt Festival Hildesheim (DE) en het Blue Balls Festival in Zwitserland. Thomas Baggerman wordt internationaal gezien als een van de beste gipsy jazz gitaristen van zijn generatie.

Eva Scholten

De jonge en getalenteerde jazzzangeres Eva Scholten studeerde in 2010 af aan de jazzafdeling van het conservatorium Amsterdam. Samen met up

12Quintette maart 2013

coming close harmony groep ‘YesSister, JazzSister’ schitterde ze op verschillende jazzfestivals zoals Laren jazz, Breda jazz, Maastricht jazz, Meerjazz Festival en Jazz in Catstown. Ook speelde ze met succes in Milaan, op het Jazzfestival Ponteareas, in Spanje en had ze onlangs een succesvolle tour in Japan met het Malando Orkest. Met haar fenomenale timing en haar improvisatie in de traditie van Ella Fitzgerald en Sarah Vaughn weet ze op geheel eigen wijze tegenspel te bieden aan de virtuoze gitaarsolo’s van Thomas.

EP Eva sur Seine

Begin november 2012 doken de heren met Eva de studio in. Dit resulteerde in een EP met zes nummers die in eigen beheer is uitgebracht. Het repertoire bestaat uit originele en eigentijdse bewerkingen van Franse chansons, Jazz standards en composities van Django Reinhardt. Ook deze Cd werd goed ontvangen in binnen- en buitenland, enkele reacties:

‘Classy and elevated in an almost Getz-Gilberto way.’
Bob Holo – www.hologuitar.com

‘Une bonne idee d’inviter Eva Scholten. Elle est une chanteuse de jazz au timbre léger et mutin, bien boostée par un trio swingant qui lui déroule le tapis. Rafraichissant!’
Francis Couvreuxwww.djangostation.com

De Cd kost slechts € 5 (exclusief verzendkosten) en is verkrijgbaar via (en te beluisteren op) de website van het trio www.thomasbaggermantrio.com. De Cd is tevens digitaal verkrijgbaar via Bandcamp, iTunes en Spotify.

Blijf op de hoogte

Eva sur Seine is dit voorjaar onder andere te zien op het Gipsy Festival Arnhem, Gorinchem Jazzfestival, Breda Jazz Festival en het Django Reinhardt Festival in Liberchies. U kunt op de hoogte blijven van nieuws, filmpjes, foto’s en nieuwe optredens door de band te ‘liken’ op facebook.com/evasurseine. Kijk voor de volledige speellijst op thomasbaggermantrio.com.

Verderop in deze Quintette de Cd recensie

John Desmares

13Quintette maart 2013

De 10 Vragen aan …. Henk van Beurden

Drijvende kracht achter Sinti Music.

1. Vertel wat over jezelf ?

Jarenlang ben ik werkzaam geweest in de arbeidsbemiddeling en in de kunst en cultuursector. Juist die combinatie is heel erg interessant en daar zijn mooie resultaten behaald. Jonge kunstenaars heb ik begeleid in hun beroepscarrière en heb daarin het kunst en cultuurcircuit leren doorgronden. Zo’n 12 jaar ben ik als bestuurslid van De Effenaar in Eindhoven actief geweest. Dat bood de kans om samen met Lalla Weiss in de jaren 90 een eerste Gipsy Festival te organiseren.

Portret door de Tsjechische Vladimir Suchy

In 2002 hebben we ook de eerste Cd van Paulus Schäfer Gipsy Band “Into The Light” en het Lagrené Ensemble “Take Me” in diezelfde poptempel gepresenteerd. We wilden onze muzikanten bij uitgenodigde agency’s onderbrengen. Daarin zijn we niet geslaagd. Dan bleef er maar een ding over, een eigen organisatie opzetten. In 2003 is Stichting Sinti Music opgericht en de promotie, boekingen en support van gipsy-musici staat daarin centraal. Verder is aan Sinti Music een Cd-label verbonden. In Sinti Music kan ik mijn energie en passie voor gipsy swing en de organisatie ervan kwijt.

2. Wat kun je vertellen over Sinti Music?

Sinti Music is een stichting en we werken zonder winstoogmerk. Luud Peeters was een medewerker van het eerste uur en heeft Sinti Music internationaal mede op de kaart gezet. In die tijd is ook het logo van Sinti Music ontworpen. Een fantastisch en tijdloos ontwerp.
Op allerlei deelterreinen zijn supporters actief om projecten en bands te ondersteunen.
Zo zijn John Desmares en Richard Halmans eveneens een aantal jaren actief geweest voor Sinti Music.

14Quintette maart 2013
3. Waarvoor staat deze organisatie?

De organisatie Sinti Music staat primair voor Sinti-muzikanten. Samenwerking met andere musici sluiten we zeker niet uit. Sterker we stimuleren dat ook. Tim Kliphuis is heel belangrijk voor de internationale doorbraak van

Paulus Schäfer. Maar juist Paulus weet de verbinding te leggen met andere musici zoals Dominique Paats en Jan Kuiper van Five Great Guitars. Dat doet ook Johnny Rosenberg die met Joke Bruis en Frits Landesbergen heeft getoerd. Ook Feigeli Prisor heeft de samenwerking gezocht met Peter Krijnen (die ook de producer was van de Cd. “Fetela”) en André Donni. Stochelo

Rosenberg is daar al jarenlang een voortrekker in en een voorbeeld van. Overigens Lollo Meijer weet ook van wanten. Sinti Music werkt heel breed.

Support van muzikanten in ruime zin, zoals promotie van muzikanten op de eigen website www.sintimusic.nl , op Facebook en een eigen kanaal op YouTube (http://www.youtube.com/user/sintim01?feature=mhum) met meer dan 50 video’s van onze bands.
Dit heeft ook een ondersteunend effect bij het werven van optredens zowel nationaal als internationaal. Het uitbrengen van Cd.-albums op eigen label ondersteunt dat evenwel. Natuurlijk heeft elke band zijn eigen biografie, rider, persfoto’s enz. Veelal door onszelf gemaakt .
We hebben een eigen repetitieruimte in Temporary Art Centre in Eindhoven. Hier maken veel bands gebruik van. Zelfs The Rosenberg Trio en The Rosenberg Academy weet daar de weg naar te vinden.

4. Wat zijn jouw werkzaamheden?

Zoals hiervoor genoemd doe ik de promotie, acquisitie, uitbrengen van Cd’s, werven van optredens, maar ook het afsluiten en maken van contracten, factureren, verloning, boekhouding (ook ondersteund door een administratiekantoor) en natuurlijk het onderhouden van de contacten met de muzikanten en hen ondersteunen daar waar nodig.

15Quintette maart 2013

Dat doe ik niet alleen we hebben een enkele vrijwillige medewerkers, die fantastisch werk doen voor Sinti Music. Zonder hen kan Sinti Music niet bestaan. Wij hebben nog altijd vrijwilligers nodig. We kunnen alle kwaliteiten inzetten. Dus kom maar op!

5. Hoe komt het dat je zo goed ingeburgerd bent in de Sinti-gemeenschap?

Door te doen wat je toezegt en alleen toezegt wat je kunt realiseren. Er is door de jaren heen zoveel beloofd door (gemeentelijke en andere) autoriteiten dat er een natuurlijke argwaan bestaat. Daar is zeker ook de oorlog en Holocaust debet aan. Daardoor staat Sinti Music in het hart van de Sinti-gemeenschap in het zuiden van Nederland.

6. Welke activiteiten waren voor jou een hoogtepunt?

We hebben een reeks van mooie activiteiten achter de rug, zoals een aantal Gipsy Nights in TODO in Best, de medewerking aan het Gipsy Roots Festival, diverse Cd. presentaties.
Een viertal door Sinti Music georganiseerde concerten in Theater Het Klooster in Nuenen waren bijzonder: Three of a Kind met Birélli Lagrène, Stochelo Rosenberg en onze solo-gitaristen; De concerten “Gipsy Spring” en “Rock Django & Django Jazz” in Theater Het Klooster in Nuenen. Nuenen is nu eigenlijk uitgegroeid tot de hoofdstad van de Gipsy Jazz mondiaal gezien. Wat een talenten!
Hoogtepunten waren zeker ook de optredens op Sziget Festival in Budapest, Khamorro in Praag, Django Reinhardt Festival in Samois, Le QuecumBar in Londen met de opname voor een album, BIMhuis Amsterdam en we zijn in afronding voor twee bands op het International Guitar Festival “The World of Guitar” in Kaluga in Rusland. In het kader van het Vriendschapsjaar Nederland – Rusland.

7. Vertel wat over de uitgebrachte Cd’s onder het Sinti Music label?

We hebben nu ongeveer 14 albums uitgegeven en ze worden steeds beter. Het zijn noodzakelijke investeringen voor de promotie van de band.
De Cd. verkoop stagneert al jarenlang en worden voornamelijk verkocht bij optredens. Muziek is emotie en tijdens een concert ontstaat een band tussen het publiek en de muzikanten. De geïnteresseerden willen het ook van de muzikanten zelf kopen; dat geeft iets extra’s. We gaan uiteraard door met de productie van Cd’s. We hebben plannen voor de uitgave van nieuwe albums.

8. Bespeel je zelf een instrument, zo niet, wat zou het instrument van je keuze zijn?

Zelf bespeel ik geen instrument. Ik zou de lat veel te hoog leggen en dat is fnuikend als je niet getalenteerd genoeg bent. De contrabas vind ik een prachtig instrument. Lekker drijvend!

16Quintette maart 2013
9. Waarvoor kunnen ze jou in de nacht wakker maken?

Voor een bordje pasta!

10. Wat is je toekomst wens?

Belangrijk voor muzikanten is een zelfstandige beroepscarrière. Er zijn er al enkele die dat kunnen en mijn ideaal is dat er meerderen volgen. Sinti Music is daarbij een middel geweest. Dat er zoveel mensen mondiaal gezien van deze muziek genieten vind ik fantastisch. Chili, India, Rusland, VS, Ierland, Turkije enz. overal zijn wel Hot Club orkesten/ Gipsy Jazz bands én dankbaar publiek. Dat is toch mooi!

John Desmares

Wij willen de donateurs van St. Hot Club de France graag kennis laten maken met de inhoud van dit boek, vandaar dat de aankoopprijs is verlaagd naar 10,00 Euro excl. verzendkosten.

Info en Bestellingen: glankester@hetnet.nl

John Desmares

17Quintette maart 2013

Alain Antonietto

een naam die alle ‘Hot Club’ liefhebbers zouden moeten kennen

De in Parijs geboren en getogen Alain Antonietto is wel de grootste Django Reinhardt kenner die er is. Deze tekenleraar en bewonderaar van de legendarische gitarist, volgde al in de jaren ‘50/60 de ontwikkelingen in de wereld van de gipsy jazz. Hij had als Fransman contacten met Charles Delaunay, Joseph Reinhardt, Matelo Ferret (en diens zonen) en nog vele anderen, maar ook met publicisten als Daniel Nevers en François Billard.
Alain is al in een vroeg stadium van zijn leven begonnen om een verzameling over Django Reinhardt en zijn voorlopers aan te leggen. Hij bouwde een enorm netwerk op en was zodoende volledig op de hoogte van alles wat er uitkwam en….welke nieuwe talenten er verschenen. Die eerste periode was hij een gerenommeerd redacteur bij ´Études Tsiganes’, een bulletin, dat elk kwartaal verscheen, over alles wat met zigeuners verband hield. In dit magazine schreef hij jarenlang boeiende artikelen over de zigeunermuziek die vele details onthulden. Zo heeft hij de banjojaren van Django uitvoerig beschreven en daarbij kwamen diverse onbekende feiten aan het licht. Dat moet zeer veel research hebben gekost.
Hij kan zeker ook als de grootste verzamelaar op Django Reinhardt gebied worden beschouwd. Zelf gitarist zijnde, bemachtigde hij in de loop der tijd vele snareninstrumenten en zelfs een gitaar waarop Django in het vooroorlogse kwintet speelde. Tijdens mijn bezoek aan hem in de jaren ’80 heb ik die zelf kunnen bewonderen en even mogen bespelen! Maar naast instrumenten bezit hij een gigantisch aantal foto’s, posters en publicaties, bijna altijd originelen.
De belangrijkste platenmaatschappijen benutten zijn enorme kennis (en zijn archief) zodat zijn naam overal is verschenen. In 1993 verleende Alain Antonietto zijn medewerking aan een boek over Django van François Billard. Van hen beiden verscheen in 2004 het werk ‘Rythmes Futurs’ waarin ook ruime aandacht aan de vele volgers van de gitarist wordt geschonken.
Bezoekers van het ‘Samois’ festival zullen Alain wellicht hebben gezien of gesproken. Als tekenaar/cartoonist schenkt hij nog altijd tekeningen aan de stichting die vervolgens in de Quintette worden afgedrukt. Ook bezorgd hij ons veel informatie. Alain is uiterst lovend over onze stichting en ons blad.

Georg Lankester

18Quintette maart 2013

Grappelli Camp

Voor de vierde maal wordt dit jaar in Oostvoorne het, ‘Grappelli Camp’ georganiseerd, een initiatief voor violisten, gitaristen en bassisten uit de gehele wereld, die zich 4 dagen lang door middel van lessen, workshops en jamsessies geheel wijden aan de muziek van Django Reinhardt en Stéphane Grappelli.

Het kamp, in 2010 opgericht door violist Tim Kliphuis en gitarist Reinier Voet, is in zijn korte bestaanstijd flink uitgegroeid: van 23 deelnemers het eerste jaar, naar inmiddels over de 80 aanmeldingen voor de 2013 editie, waardoor er deze zomer voor het eerst twee kampen zullen zijn waarin de deelnemers begeleid worden door een lerarenteam van 6 docenten plus 2 gastdocenten. Het Grappelli Camp kenmerkt zich door een unieke persoonlijke sfeer en een variëteit aan deelnemers; van beginner tot professional en van jong tot oud; iedereen met een redelijk technisch basisniveau kan zich aanmelden.

Hoe ik zelf in contact kwam met de stijl:

“Mijn eerste contact met deze stijl was rond mijn 12e, 13e, toen mijn vader me meenam naar de Cd. zaak om een Cd’tje van Het Rosenberg Trio te halen. Wat me direct aansprak was de vurigheid, de passie waarmee gespeeld werd, daarbij is het een stijl die heel toegankelijk is. De vlam vloog pas echt in de pan op het Django Reinhardt Festival in Samois. Ik was toen 19 jaar, studeerde klassiek viool maar voelde me niet echt op mijn plek. Het festival was een openbaring; de muziek, de sfeer, de concerten, de mensen.. . Later ben ik jazz gaan studeren, eerst in Nederland bij Tim Kliphuis en Oene van Geel, toen een jaar in Gent en uiteindelijk ben ik naar Parijs vertrokken. Ik luister nog steeds veel Gipsy jazz, maar hoor ook graag muzikanten als Dexter

19Quintette maart 2013

Gordon, Wes Montgomery, Clifford Brown; mensen met een groot gevoel voor timing en melodie, frisse originele ideeën en een herkenbare sound.

Dit is nu de vierde keer dat ik het Grappelli Camp mee ga maken, en ik heb er ontzettend veel zin in. De locatie is prachtig, een landelijk gelegen woonhuis met grote tuin, waar gekampeerd kan worden. Mochten mensen meer comfort willen, dan ligt er vlakbij ook een hotel. Het speciale aan het kamp, behalve dat het één van de weinige kampen in Europa is gewijd aan deze stijl, is de sfeer. Deze is vergelijkbaar met die van het Django Reinhardt Festival, veel mensen komen er in hun eentje naar toe, maar je komt wel allemaal met hetzelfde: de liefde voor de muziek. En dat voel je. Doordat het zo kleinschalig is, is er veel ruimte voor persoonlijke inbreng, zo hadden we voorgaande jaren deelnemer Ed die voor 40 man curry klaarmaakte, en Jannes en Erik die ieder jaar een geweldige videocompilatie in elkaar zetten. De indeling is als volgt: overdag zijn er groeps- en individuele lessen, ensemble workshops en thematische workshops, ‘s avonds zijn er jamsessies. Daartussen is alles mogelijk, zo kan het zijn dat je om 2 uur ‘s nachts in de keuken Tim aantreft en verzeilt in een bluegrass sessie. Speciaal moment is het docentenconcert op zaterdagavond, waarna er nog tot diep in de nacht gepraat en gejamd wordt rond het kampvuur. De docenten zijn van hoog niveau en heel verschillend van insteek. Dit jaar komen Jasper LeClercq ( jazzviolist, bekend van o.a. Zapp4 en Jasper LeClercq Quartet ) en Paulus Schäfer ( Gipsy Jazz gitarist, speelde met alle grote namen uit de scene) gastworkshops doen. De

20Quintette maart 2013

deelnemers komen uit alle windstreken, zo hadden we afgelopen jaren mensen uit Nederland, Duitsland, Frankrijk, Scandinavië, Engeland, Zuid- en Oost Europa, uit Canada en uit de VS. Een aantal deelnemers komt jaarlijks terug en je ziet duidelijk verandering, zo wordt er ieder jaar meer gejamd en daarbij worden er op het kamp zelf ook weer contacten gelegd en bandjes gevormd voor de langere termijn. Leeftijd is daarbij onbelangrijk. De jongste deelnemer in mijn workshop was 10, de oudste 76. Zij zaten de laatste dag samen een solo van Grappelli in te studeren. Het was mooi geweest als de goede man dat nog had kunnen zien.”
Er zijn nog enkele plaatsen vrij (met name bas!) voor het ‘Grappelli Camp’ 2013, kijk voor meer info op de site www.grappellicamp.com
Data: 22-25 aug, 29 aug-1sept.

Docenten: Tim Kliphuis viool, Karin van Kooten viool, Max Bedouelle viool, Reinier Voet gitaar, Thomas Baggerman gitaar en Niels Tausk bas.

Gastdocenten: Jasper LeClercq viool en Paulus Schäfer gitaar

Karin van Kooten

21Quintette maart 2013

Cd’s Onder de loep

Recontres…. Ontmoetingen.

Een titel die je op vier manieren kunt interpreteren, maar die toch in eerste instantie betrekking heeft op de unieke manier waarop deze internationale muzikanten met elkaar in contact kwamen.
Lollo Meier ( Nederland) solo gitaar en bandleider. Silvia Gebhardt (Duitsland) viool
Bram van Es (Nederland) slaggitaar
Jef van Gool (België) basEen echte aanrader met diverse eigen nummers van Lollo Meier o.a.: For Susan.

Swing String Quartet

De Cd doet zijn naam eer aan, het swingt de pan uit.
1. There’ll never be another you 2. Dinah
3. Swing String 4. Nuages 5. I’ve got rhythm 6. Out of nowhere
7. China Boy 8. It don’t mean a thing
9. Ain’t misbehaving
10. Satin Doll 11. Caravan
12. Someday my prince will come.

Mojo Swing: Collage

Het repertoire is veelzijdig en verrassend. Van Swing, Blues, Latin en ballads tot walsmusettes.
Titels: Cherokee, Mãnha de Carnaval, Freddy the Freeloader, Minor Swing, Kraaienberg wals, Nuages, I’ll see you in my dreams, Wave, Sweet Georgia Brown,
La Montagne de st. Geneviéve, There never will be another you, All of me, Blue Bossa, Yesterdays.

John Desmares

 

Bestelling telefonisch 0499-371821 of per email: john.desmares@onsmail.nl
prijs € 15,00 exclusief € 2,50 verzendkosten.

22Quintette maart 2013

Vraag en aanbod

Te koop aangeboden:

1 Höfner Western gitaar 1972 voor de prijs van € 175,00

1 Bas versterker merk Kustom 200 Watt met 15 inch speaker voor € 250,00

Gitaarstudie boeken van Colin Cosmini. Deel 1, 3 en 4.
Prijs: € 10,00 per stuk. Alle 3 voor € 25,00.

Dubbel dvd’s van de reünie’s:

3 nov 2007 met: Sonnekai en het Lollo Meier Quartet.
25 nov 2008 met: Swinc, Robin Nolan Trio en het Nomy Rosenbeg Trio.
10 april 2011 met: Smoots, Gipsy Trio De Rijke en Trio Eddy Grünholz.

Prijs € 15,00 per stuk excl. verzendkosten.

Te koop gevraagd:

78-toerenplaten en/of Lp’s van Quintet Hot Club de France.

Goedwerkende 78-toeren platenspeler, liefst met hoorn.

Gipsy Jazz gitaren.

Boeken en div. lectuur over Django Reinhardt .

John Desmares

23Quintette maart 2013

Cd recensies

Antoine Boyer “SITA” LV 03

De meest lyrische jonge gitarist van dit moment

Titels: Transparence, Sol glissant, Sita, Ternay Swing, Insolitude, Swing Bach, Laura, Maelstrom, Something like that, Décor, Souvenir, Medley pour Django, Bob’s way, What is this thing called love, De nulle part.
Ik werd door mijn Franse vriend Alain Antonietto verrast met een unieke Cd. De Django bronnen blijken werkelijk onuitputtelijk te zijn. Nu is er ene Antoine Boyer, geboren in 1996, die de sterren van de hemel speelt. Maar….hij speelt totaal anders dan alle andere jeugdige gitaristen in het Django-idioom, daar ben ik vrij zeker van.
In de bijsluiter wordt overigens vermeld dat “Sita” al de derde Cd is, maar dit keer niet commercieel. En ik denk ook dat dit een artistieke musicus is die iets moois en nieuws wil creëren. Hij heeft een meer klassieke aanpak, hoewel niet helemaal. Zijn voorbeelden zijn de vroegere gebroeders Ferret en dan met name Matelo en Sarane. Echter ook wijlen Francis Moerman die ooit zulke welluidende, lyrische gitaarklanken bracht.
Nog een feit: er staan op deze Cd niet minder dan 7 eigen composities van deze jeugdige artiest, met z’n zeventiende best een huzarenstukje, lijkt mij.
Bij het beluisteren van de 15 opnamen was ik verbaasd. Als je Antoine’s leeftijd niet kende, zou je denken dat het om een oudere musicus gaat, zo serieus klinkt alles.
Het is vooral zijn toon en de kalmte die hij uitstraalt, hoewel hij ook met gemak snelle loopjes beheerst. Hij heeft de meest lyrische aanpak van alle jongere gitaarspelers die ik ken.
Dus in het algemeen hier praktisch geen up tempo stukken, maar mooie, lange improvisaties zoals je die weinig hoort. Tot slot een opmerking uit het bijgesloten boekje: Antoine speelt op een Bob Holo gitaar (mij onbekend); De bouwer bedankt de musici voor de opnamen en is vol respect voor de artistieke prestaties.
Bezetting: Antoine Boyer solo gitaar., Sébastien Boyer gitaar., Alain Dubreuil gitaar., Pierre Moreilhon bas. De opnamen dateren van februari 2012.
Info: www.esmeraldjazz.com

Georg Lankester

24Quintette maart 2013

Thomas Baggerman Trio & Eva Scholten: “Eva sur Seine”.

Titels: Bernie’s Tune, Une belle histoire, Stompin’ at the Savoy, Je me voyais déja, Flambée Montalbanaise, Dream of You.

Het Thomas Baggerman Trio bestaat uit de broers Thomas en Max Baggerman op gitaar en Machiel Willemsen op contrabas. Het trio speelt gipsy jazz met invloeden uit bebop, latin, bossa nova, tango en eigen werk.
Sinds het ontstaan van het trio in 2009 hebben de jongens in binnen- en buitenland al furore gemaakt. Afgelopen jaar speelden ze op vele festivals zoals Jazz in Duketown, Jazz Festival Delft, Jekerjazz Maastricht, Jazztime at the Keppel Castle, Django Reinhardt Festival Hildesheim en het Blue Balls Festival in Zwitserland.

Nieuw is de samenwerking met Eva Scholten. Ik zag haar in het programma TOP 2000 a GOGO, met de close-harmony-groep “YesSister,JazzSister”. Het was een kort maar fantastisch optreden.
Eva, een jonge, getalenteerde zangeres, studeerde in 2010 af aan de jazzafdeling van het conservatorium Amsterdam. Met haar fenomenale timing en haar improvisatie, weet ze op geheel eigen wijze tegenspel te bieden aan de gitaarsolo’s van Thomas.

Dan de nummers:

1 Bernie´s Tune: Het nummer wordt snel gespeeld, waardoor de tekst een beetje in het gedrang komt maar Eva werkt het goed af. Thomas en zijn mannen geven hier in het eerste nummer meteen aan dat de groep weer sterk vooruit is gegaan. Mooie improvisaties waarin de melodie duidelijk herkenbaar blijft. Het is een mooie opening van de Cd. Bernie’s Tune zal iedereen aanspreken, ik ben in ieder geval meteen benieuwd hoe deze Cd. verder gaat.

2 Une Belle Histoire: Een van mijn favoriete nummers uit het repertoire van Michel Fugain. Het nummer lijkt altijd makkelijker dan het in werkelijkheid is. Je moet tekst en melodie laten dansen op het ritme van slaggitaar en bas wat geen makkelijke opgave is. De begeleiding houdt hier dat toffe ritme en tempo mooi vast. Ik vind het zelf altijd een heerlijk nummer en vind ook dat het hier heel mooi is opgenomen. Je staat op en je gaat dansen.

3 Stompin´ at the Savoy: Het is alweer even geleden dat ik dit nummer tegen kwam. Meteen de LP. van Benny Goodman opgezocht om zijn versie weer eens te horen. Altijd heerlijk om deze melodie te beluisteren. Ik ga meteen mee bewegen op deze lekkere swing.

25Quintette maart 2013

Dan de uitvoering op deze Cd, een iets lager tempo. De complimenten aan Max want het is altijd lastig, om in een korte slag, alle snaren te kunnen blijven horen zodat het akkoord mooi blijft klinken. Alles blijft hier licht en doorzichtig. Het tempo is zo gekozen dat de tekst goed te volgen is. Heel mooi gedaan.

4 Je me voyais déja: Ik ken het nummer van Charles Aznavour met een groot orkest dat alles met uitgekiende arrangementen invult. Dus ik ben meteen benieuwd hoe het trio dit voor Eva gaat invullen. Maar we missen die uitgekiende arrangementen niet, we kunnen de melodie juist goed herkennen. De klus voor Thomas en zijn mannen om alles swingend over te brengen is lastig maar wordt goed uitgevoerd.

5 Flambée Montalbanaise: Een musette van Gus Visuer zingen is gewaagd en hier ook minder geslaagd. Eva laat wel horen dat ze met haar mooie stem veel aan kan, maar het spreekt mij persoonlijk minder aan. Van deze musette blijft weinig over, bijna niet meer herkenbaar. Juist omdat volgens mij deze Cd. bedoeld is voor een groter publiek dan alleen die van de Gipsy jazz, is dit bijzonder gewaagd.

6 Dream of You: De Cd. sluit toch weer mooi af. Een mooie opening van dit nummer, daarna verder in een heerlijk tempo. Met een fenomenale timing van Eva en fijne improvisatie in de traditie van Ella Fitzgerald en Sarah Vaughn kabbelt de melodie verder. De klankkleur in de stem van Eva past helemaal bij het nummer en geeft mooi tegenspel aan de gitaarsolo’s van Thomas Het blijft spannend, knap gedaan.

Al met al een mooie Cd om te beluisteren en waarin men, uitgezonderd met track vijf, is geslaagd een groter publiek te trekken. Er hangt een prettige sfeer over de Cd. Ik denk dat men tijdens de opnames zelf heeft genoten.
Bent u nieuwsgierig geworden, u kunt de Cd bestellen bij:
www.thomasbaggermantrio.

Rob Huijsmans

26Quintette maart 2013

Lollo Meier: ‘Fleur Manouche´

Titels: Thinco’s Footsteps, Honeysucle Rose, The Sheik of Araby, Vette, Belleville, Chicago, After you’ve gone, Lolito, London Town, Django’s Tiger, Swing ’48, China Boy, I can’t give you, Tu Vuó Fa l’americano.
Gitarist Lollo Meier, heeft in maart 2012 een Cd opgenomen met de fraaie titel: ‘Fleur Manouche’. En….die bloem mag gezien en gehoord worden! Deze Cd is opgenomen naar aanleiding van de documentaire: ‘Lollo gaat op reis’. Een reis met paard en wagen van het Belgische ‘Liberchies’ naar het Franse ‘Samois sur Seine’. Dit ter gelegenheid van de 100e verjaardag van Django Reinhardt in 2010.
Deze top-gitarist in het Django idioom is te horen samen met rietblazer André Donni, met wie hij overigens enkele jaren geleden ook de Cd ‘Hondaribbia’ opnam.
‘Fleur Manouche’ is een zeer aan te raden Cd met een soepel spelende Lollo Meier, afgewisseld door Donni op klarinet of sax die ook een eigen stijl heeft. Het ritme is uitstekend, in de oude trant.
Wat mij wederom opvalt is dat deze twee musici prima op elkaar zijn ingespeeld en soms verrassende arrangementjes maken. Het bekende ‘Honeysuckle Rose’ kent bijv. een aardige variatie in het thema en dat gebeurt heel vloeiend. De repertoire keuze is interessant en kent (naast enkele eigen composities) verrassend veel stukken van de vroegere meester, maar het aardige is, dat Lollo Meier daarbij heeft gekozen voor zowel de voor- als naoorlogse periode. Bij laatstgenoemd tijdvak horen bijvoorbeeld duidelijk ‘Vette’,’Belleville’ en ‘Swing 48’.
Dan is er één opname waarin een aantal artiesten aan de groep is toegevoegd. De titel verraadt het al, het is een nummer dat weliswaar modern begint (herinnerend aan Django’s laatste optredens in ‘Club St. Germain’), maar meteen na het intro overgaat in Latijns-Amerikaanse zang en ritme. Een verrassend slotnummer op deze Cd.
We mogen toch maar blij zijn, dat we in onze lage landen zulke fijne muzikanten hebben. En wat Lollo Meier betreft, hij speelt in het ‘Hot Club’ gebeuren beslist een rol van betekenis.
Bezetting: Lollo Meier solo gitaar, André Donni klar/sax, Boeboe Grünholz gitaar, Henry Schuler bas. (in no. 14 ook Bart Keltjens drums, Ivo van der Bijl vocals, Coen van Dam piano.)
Opgenomen in maart 2012 – geluidskwaliteit uitstekend.
Info/bestellingen: Info@gypsymusic.nl

Georg Lankester

27Quintette maart 2013

´Djangologists´ The Rosenberg Trio with Bireli Lagrene

uitgebracht op ‘ENJA’
Titels: Vendredi 13, Dream of You, Pêche à la Mouche, Clair de Lune, Chôti, Double Jeu, What kind of Friend, For Sentimental Reasons, Gipsy Groovin’, Coquette, In A Sentimental Mood, I’ll Never Smile Again, Sweet Chorus, Webster, Indifférence, Moonglow, Yours and Mine, Tears.
Van ons Rosenberg Trio kennen wij onderhand een grote reeks Cd’s. Daarbij zijn er diverse met gasten of zelfs orkestversies. Deze schijf is echter één grote hommage aan de grondlegger van de Hot Club gitaarmuziek. De opnamen daarvoor werden in 2010 uitgebracht ofwel 100 jaar na Django’s geboortejaar en dat wordt muzikaal met groot élan gevierd.
Ik bemerkte gelijk dat de gitaristen titels hebben gekozen die het gehele Django oeuvre omvatten, met slechts twee uitzonderingen. Topgitarist Bireli Lagrene speelt in een viertal nummers mee. Hij soleert daarbij niet alleen, maar begeleidt ook als Stochelo improviseert en in één modern nummer speelt hij elektrische bas! Wat de snarenvirtuozen zoal doen is natuurlijk indrukwekkend.
Ze brengen zeer afwisselende nummers qua sfeer, o.a. een fraaie zigeunerwals (Chôti) die Django als jongen maakte en die praktisch niet is na te spelen, alsmede een snelle wals zoals die door de beroemde Musette-accordeonisten werd gebracht. De solo´s kennen soms ook felle Django akkoordjes die je altijd doen opleven.
Wat mij opviel is dat de beide solisten soms experimenteren en extra lange improvisaties maken. Dat ze er enorm veel plezier in hebben is al vanaf het begin duidelijk (je hoort ze zelfs lachen). Vooral in snellere stukken, titels die uit de latere jaren van Django stammen, spinnen ze de solo´s uit. Naast veel snel werk viel op dat ‘Tears’ heel langzaam wordt gebracht met een gevoelig sologedeelte van Bireli. Natuurlijk is het geweldig wat er gebracht wordt, alleen had Django er soms toch minder nootjes voor nodig. Maar ja, dat zijn overpeinzingen die jongeren niet zullen hebben!
Al met al een interessante Cd waarvan ik helaas weinig details zag, anders dan dat de opnamen in oktober 2009 werden gemaakt en in augustus 2010 zijn uitgebracht. Ik zie het als een echte hommage aan de maestro en weer een aanwinst voor mijn groeiende Cd verzameling.
Bezetting: Stochelo Rosenberg solo gitaar, Nous’che Rosenberg, gitaar, Nonnie Rosenberg bas, Bireli Lagrene sologitaar in no.3, 6, 14 en 18 en op no. 9 elektr. bas
De Cd ´Djangologists´ is op de Rosenberg site te vinden.

Georg Lankester

28Quintette maart 2013
29Quintette maart 2013

april

1 Paulus Schäfer en Hot Club d´Europe, De Harmonie, Edam. 20.00 u.
6 Paulus Schäfer, Five Great Guitars, Bad Cuyp, Amsterdam. 20.00 u.
6 Quatre Tickets de Swing met Ita van Dijk, Theater de Junushoff, Wageningen. 20.15 u.
7 Reinier Voet, Jet Stevens, Trio Elzz met Els Teunissen voc. Café Nassau, Amsterdam. 15.30 u.
9 Nomad Swing, Hot Club Reserva, Jan Breydelstr. Gent. 21.00 u.
11 Nomad Swing, Zebrapoint, Zebrastr. Gent. 22.00 u.(tot juni iedere 2e dond v/d maand).
12 Nomad Swing, Live recording, Café De Buster, Kaasrui 1, Antwerpen
14 Reinier Voet en Pigalle 44, Casablanca, Zeedijk 26, Amsterdam. 21.00 u.
18 Peu de Feu, Popcultuurpodium P3, Muziekcafé, Purmersteenweg.17 Purmerend. 20.00 u.
18 Nomad Swing, De Muze, Melkmarkt, Antwerpen. 22.00 u.
19 Nomad Swing, Jazzora, Mechelsestraat 111 Leuven. 21.00 u.
20 Paulus Schäfer, Five Great Guitars, Schierstins, Veenwouden.
21 Reünie St Hot Club de France Ned. mmv. Swinc, Paulus Schäfer Trio / Tim Kliphuis. 13.00 u.
25 Nomad Swing Trio, Huis van Alijn, Kraanlei 65 Gent
27 Quatre Tickets de Swing, Theaterhotel van de Valk, Almelo. 22.00 u.
26 Strong and Silent Types, Edel, Amsterdam. 19.30 u.
26 Peu de Feu met gast, Proeflokaal Bakker, Koemarkt 44, Purmerend. 21.00 u.
26 Nomad Swing & Jan de Coninck, Herberg Macharius, Gent. 20.00 u.(tot juni laatste vrijd.v/d mnd)
27 Nomad Swing, Honky Tonk Jazzclub, Leopold 2 laan 12a. Gent. 20.00 u.
28 Paulus Schäfer Trio met Tim Kliphuis, De Oude Tijd, Aarschot, België. 16.00 u.
28 Strong and Silent Types, Restaurant Oporto, Nijmegen. 16.00 u.

mei

4/5 Django@liberchies, zie www.djangoliberchies.be
4 Thomas Baggerman Trio, Eva sur Seine, Django@Liberchies, Liberchies. België. 18.30 u.
9 Feigeli Prisor Band, Jazzy Huiskamers, Den Bosch. 13.00 u.
9 Paulus Schäfer Trio met Dominique Paats, Jazzy Huiskamers, Den Bosch. 13.00 u.
9 Paulus Schäfer Trio met Dominique Paats, Jazz Festival, ´t sas pleintje, Breda. 18.30 u.
9 Strong and Silent Types, Grand Café Lebowski, Utrecht. 20.00 u.
9 Peu de Feu, Rommelmarkt de Zorgcirkel, Middelwijck, Midden Beemster. Tijd. n.n.b.
10 Strong and Silent Types, Noorderlicht, Amsterdam. 21.30 u.
11 Lollo Meier, ’t Magisch Theatertje, Molenweg 4, Maastricht.
11 Thomas Baggerman Trio, Eva sur Seine, Jazz Festival, ´t sas pleintje, Breda. 18,30 u.
14 Thomas Baggerman Trio, Eva sur Seine, Jazz Festival Kameraden, Hepper, Gorinchem. 15.30 u.
17 Hot Club de Frank, Festival Ludwigsburg. Duitsland.
18 Strong and Silent Types, Het Pompstation, Amsterdam. 19.30 u.
19 Thomas Baggerman Trio, Eva sur Seine, Jazz Fest Gorinchem, Mallemolen. Gorinchem. 22.00 u.
20 Thomas Baggerman Trio met Eva Scholten en Max Bedoulle, Slottuintheater, Zeist. 15.30. u.
24 Paulus Schäfer Trio met Fapy Lafertin, Paradox, Tilburg. 20.30 u.
24 Strong and Silent Types, Busterpodium, Antwerpen. België. 20.00 u.
25-26 International Gipsy Festival Tilburg. Info www.gipsyfestival.nl
28 Reinier Voet en Pigalle 44, Casablanca, Zeedijk 26, Amsterdam. 21.00 u.
30 Tabor, Regentenkamer, Den Haag. 20.00 u.
31 Hot Club de Frank, “Nuits des St Germain de Pres”, Laren. 20.00 u.
31 Peu de Feu met gast, proeflokaal Bakker, Koemarkt 44, Purmerend. 21.00 u.

juni

9 Paulus Schäfer Trio met Dominique Paats, Stadspark Fest. Maastricht.
30Quintette maart 2013
15 Paulus Schäfer Trio met Dominique Paats, Muziek o/d Binnendieze, Den Bosch.
21 Peu de Feu met gast, proeflokaal Bakker, Koemarkt 44, Purmerend. 21.00 u.
25 Reinier Voet en Pigalle 44, Casablanca, Zeedijk 26, Amsterdam. 21.00 u.
26 / 30 Festival Django Reinhardt, Samois Sur Seine, Frankrijk. juli
7 Thomas Baggerman Trio met Eva Scholten en gast, Eetcafé Langendijk, Amsterdam. 15.00 u

Reinier Voet & Jan Brouwer, IJ-kantine, Mt. Ondinaweg 15, Amsterdam.(Noord). In principe elke zondagmiddag van 15.30 – 18.00 u. www.pigalle44.nl
31Quintette maart 2013

Colofon

 

Redactie: John Desmares
redactiequintette@gmail.com

Vormgeving: Ton van der Steen

Teksten: John Desmares, Georg Lankester, Menno v.d. Reijden,
Henk van Beurden, Rob Huijsmans, Karin van Kooten

Foto’s: Georg Lankester, Alain Antonietto, e.a.

De redactie behoudt zich het recht voor artikelen te wijzigen of niet te plaatsen.
Bij ingezonden stukken berust de verantwoordelijkheid bij de auteur.

ISSN: 138-3052

32Quintette maart 2013

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van onze activiteiten, concerten en sessies? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.


Aanmelden

Word donateur

Vind jij het ook belangrijk dat de gypsy jazz in Nederland bekend gemaakt en gehouden wordt? Steun ons dan in ons doel en word donateur!

 

Meer informatie

Contact

Ophemertsestraat 11
4061 RA Ophemert
Nederland

E: contact@hcdf.nl
T: 06 - 4262 7976

IBAN:NL83 INGB 0005311022
BIC/Swift: INGBNL2A

 

facebook-pagina Stichting HcdF